Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jídelníček

 Něco ke stravě, neboť je to ožehavá otázka a trocha inspirace, co k k jídlu...

I sám velký Messi musel pochopit, proč je strava důležitá. Odkaz zde

 

Kalorické porovnání jídla :

  • CHIPSY (smažené, 160g) = 4 VELKÉ ŘÍZKY KUŘECÍ
  • OŘÍŠKY (např. arašídy, 100g) = ½KG HOVĚZÍHO STEAKU
  • PIZZA (sýrová, celá) = 800g  KUŘECÍCH PRSOU
  • ČOKOLÁDA (mléčná, 100g) = PEČENÉ KUŘECÍ STEHNO, NÁDIVKA, 4 BRAMBOROVÉ KNEDLÍKY
  • SUŠENÉ BANÁNY V POLEVĚ (100g)  = 2 TYČINKY (čokoláda, karamel) nebo 2 TATRANKY
  • SOJOVÁ TYČINKA S ČOKOLÁDOVOU POLEVOU (100g) = 1 PORCE BOLOŇSKÝCH ŠPAGET
  • KOLOVÝ NÁPOJ (250 ml) = 7 KOSTEK CUKRU
  • ZMRZLINA (120ml nanuk s čokoládou) = 4 KREMROLE
  • HAMBURGER, HRANOLKY, KOLOVÝ NÁPOJ = 7,5 KS VELKÝCH KONZERV TUŇÁKA (ve vlastní šťávě)

Staženo ze zdroje

Doporučená denní dávka pitného režimu je 2 až 2,5 litru tekutin (tekutinami se myslí i polévka, ovoce, zelenina a veškeré produkty, které obsahují vodu, mléko není tekutina, ale poživatina). V době velkých veder, bychom měli vypít 3-4 litry. Kluci by měli nosit na trénink minimálně 1,5 velké lahve!!
Co tedy pít ? Nejlépe stolní vodu balenou, nesycenou, neochucenou !!! Popřípadě vodu z kohoutku, ale pokud možno přefiltrovanou, občas možno dochutit sirupem (Bio), při větší zátěži možno použít iontový nápoj, nepít každý den.
Džusy : nejlépe čerstvě lisované nebo 100% jablko, pomeranč, hruška, ananas v žádném případě nektar nebo multivitamin. Džusy ředíme vodou v poměru 1:1. Maximálně 3 dcl džusu denně.
Čaje : ovocné a bylinkové, jakéhokoliv druhu denně max. ½ L. Pokud možno měnit druhy po 2 týdnech. Pokud sladit, tak zásadně medem nebo třtinovým cukrem – ale opatrně se slazením.
Co nepít : limonády – obvykle obsahují zdravotně riziková umělá barviva i příchutě a chemické konzervační látky. Jinými slovy, je to roztok toho nejhoršího, co si lze v oblasti nápojů představit.
A tohle pijí vaše děti. (Coca cola, Fanta, Sprite, Kofola, točené limonády……a jiné "pochutiny")
Základní problém všech limonád a slazených nápojů spočívá v mimořádně velkém obsahu jednoduchých cukrů, tímto ale nekončí! Jednoduché cukry, jako jsou disacharid sacharóza a vysokofruktózový sirup, spolu s kyselinou fosforečnou porušují metabolismus, způsobují ukládání tuků, ohrožují játra (důležité pro rychlou resyntézu z kys. mléčné na ATP) a poškozují zubní sklovinu, což je příčinou nadměrného kazení zubů.
Potraviny vhodné pro děti                                                                      
Ovoce – borůvky,maliny, jahody- největší antioxidant, jablka (kyselé), broskve, švestky,
Banány, hrušky – sladké, meloun, hroznové víno, jižní citrusové plody – nevhodné pro děti trpící nadváhou.
Sušené ovoce vhodné, ale pozor na množství, z důvodu většího množství cukru.
Kompoty nevhodné.
Zelenina – mrkev, celer, petržel, karotka, brokolice- nejlépe syrová nebo lehce dušená či spařená, jakýkoliv druh zelí, rajčata – antioxidant, paprika – nejvíce vitamínu C, zázračná zelenina cibule, česnek,křen
Jakákoliv zavařená zelenina, nevhodné – při zpracování se znehodnocují stopové prvky, minerály, vitamíny.
Maso : vhodné lehce stravitelné – kuřecí –(když pečené, tak pouze bez kůže- důvodem je hromadění antibiotik na kůži zvířete, i vývary vždy bez kůže), krůtí, králičí, občas zvěřina, ryby mořské – losos, pangais, makrela, sardinka, ryby sladkovodní – štika, pstruh z horních toků řek, občas hovězí
Nevhodné – husí, kachní, žralok, úhoř, vepřové prorostlé – slanina
Uzeniny - vhodné - dušená šunka – krůtí nebo kuřecí, uherský salám – pravý, parmská šunka a prossutto v malém množství – větší obsah soli
Pokud možno bio uzeniny(větší obsah masa v produktu, minimální množství konzervantů než u konvenčních potravin)
Nevhodné – párky, klobásy, veškeré vepřové salámy, vnitřnosti (držky, tlačenka, jiternice, prejt), jakékoliv maso smažené v trojobalu, nevhodné smažení ve fritéze!!
Těstoviny : vhodný jakýkoliv druh, ale pokud možno celozrnné 2x v týdnu
Brambory : vařené, vařené ve slupce, pečené pouze v alobalu, občas i bramb. kaše
Nevhodné: smažené brambory ve fritéze či na pánvi, vůbec né hranolky – mrtvé jídlo
Rýže : Basmati, indická,
Vhodné: jáhly, pšeničný bulgur, sojové maso
Sýry : vhodné kozí sýr, tofu, feta, tvarohové měkké sýry – cottage, Lučina
Nevhodné : uzené sýry, plísňové sýry a obalovaný sýry v trojobalu (eidam, hermelín)
Jogurty : bílý, pokud možno bio jogurty s ovocnými přísadami
Sladkosti : nevhodné, ale v malém množství možné – puding, dětské piškoty, amarantové piškoty, rýžový nákyp,palačinky s marmeládou nejlépe s čerstvým ovocem, bez šlehačky, záviny – nejlépe domácí, ale nepřeslazovat, müsli tyčinky – mohou být polité hořkou čokoládou, hořká čokoláda min. 70% s možností příchutě ovoce (né denně a né celou čokoládu), nevhodné kynuté buchty, dorty, zmrzliny, nanuky, oplatky (nekvalitní ztužený tuk)…… a další dobroty…..
OBECNĚ NEVHODNÉ – brambůrky, tyčinky, solené arašídy, sladkosti,bonbóny (výjimku tvoří gelatinové bonbóny), kofeinové nápoje (cola), jakékoliv smažené pokrmy v trojobalu, uzené salámy a sýry, vývar z kostí- obsahuje antibiotika a jiné složky , ochucené lupínky (skořicové, čokoládové, jogurtové..),  přezzralé ovoce a zelenina (nahnilá nebo nemocná), paštiky, konzervy, …. 
Vhodné potraviny, které ještě nebyly zmíněny : olivový olej na vaření, olivový olej – extra vergine za studena lisovaný – na saláty- studená kuchyně, mouka celozrnná,  javorový sirup – doslazení jogurtů, palačinek, pudinků, ovocných salátů….., müsli (různé druhy), kukuřičné lupínky bez ochucení, slunečnicové a dýňové a lněné semínka, ořechy – para, mandle, lískové, vlašské – nesolené a nepražené!!, vajíčka max. 3x do týdne (bílek neomezeně), máslo pokud možno Bio (občas) né margarin, mořské řasy, bylinky v jakékolivformě (bazalka, tymián, meduňka, rozmarin), květy čekanka, pampeliška, sedmikrásky.
Staženo ze zdroje